top of page

Teknologi og leg

Gå i Leonardo da Vincys fodspor og sved som en ridder!

Tag ud af skolen, brug kroppen og lær noget om middelalderen.

 

Vi garanterer sved på panden og føde til hjernen!

 

På baggrund af middelalderlige manualer og bøger skrevet af datidens opfindere og ingeniører, har Middelaldercentret opført en teknologipark, hvor maskinerne er genskabt i fuld størrelse og kan ses og afprøves.

 

Maskinerne er opstillet efter tema: vand, krigsteknologi, løfte- og hejseteknikker og ”evolutionære vildskud”.

Vi snakker om, hvorfor nogle af maskinerne på ingen måde kan virke – og hvad er en evighedsmaskine egentlig? Vi afprøver ligeledes nogle af teknikkerne og maskinerne og snakker om, hvorfor de virker/ikke virker.

Vi taler om energikilder – hvilke former var til rådighed i middelalderen, og hvilke former har vi til rådighed nu.

Efter en tur i Teknologiparken med føde til hjernen er det tid til bevægelse i kroppen.

At være barn og ung i middelalderen var meget anderledes end i dag. Man havde pligter og arbejdede i huset, i marken eller i værkstedet. Der er dog fundet små snittede trædukker og træskibe, der vidner om, at der alligevel var lidt tid til leg. Der findes også skriftlige kilder, der omtaler spil og lege, som man har underholdt sig med i den sparsomme fritid.

 

Tag på rejse 610 år tilbage i tiden og prøv nogle af de lege man legede i middelalderen.

Tilbuddet understøtter kravet om 45 minutters bevægelse om dagen.

Forløbet kan bruges tværfagligt af fagene historie, natur og teknologi og idræt og kan ligeledes bruges af alle folkeskolens klassetrin og ungdomsuddannelserne, idet forløbet tilpasses den enkelte klasse.

 

Der er udarbejdet undervisningsmateriale, der kan bruges før og efter besøg på Middelaldercentret. Materialet omhandler middelalder generelt og er tilpasset klassetrin 3.-9. klasse, hvor sværhedsgraden kan varieres.

DSC_7179.jpg
handel og søfart i middelalderen-5.jpg
Middelaldercentret_teknologi.jpg

Praktisk Info

Teknologi og leg

For klasser, der bliver vist rundt om formiddagen, er der blidaffyring kl. 12.00.  Demonstrationen af bliden varer ca. 30 minutter.

Forløbets varighed: 75-90 minutter

 

Pris

Entré, omvisning og spil: 85 kr. pr elev, 2 lærere gratis pr. klasse, minimum 15 elever.

Titel

Teknologi og leg

Beskrivelse

Teknologi og lege er undervisning med aktiv deltagelse i middelalderens opfindelser samt aktiv fysisk deltagelse i middelalderlige spil og lege.

Forløbet begynder med en tur gennem teknologiparken, hvor  de fire områder i parken – vandenergi, krigsmaskiner, løftemaskiner og de evolutionære vildskud besøges. Undervejs taler vi om, hvordan disse maskiner var forgængere for kraner, elevatoren og flyvemaskinen!

Derefter er der aktiv deltagelse, hvor eleverne præsenteres for flere forskellige spil og lege, som vi kender fra middelalderen.

Der er garanti for sved på panden og føde til hjernen.

Efter forløbet har klassen mulighed for at fortsætte på egen hånd rundt i Sundkøbing, snakke med byens borgere og få et førstehåndsindtryk af livet i middelalderen.

Der er udviklet et hæfte til forberedelse ”Historien om middelalderen”.

Fælles Mål

Natur og teknologi

Kompetencemål:

Undersøgelse: 

Eleven kan vurdere produkter, danne hypoteser og diskutere forbedringer og muligheder. Eleven kan se sammenhængen mellem årsag og virkning.

Perspektivering:

Eleven kan relatere sin viden til omverdenen og lave perspektivering til fortid og nutid, nye og gamle energiformer, rige og fattige lande.

Kommunikation: 

Eleven kan sætte ord på egne undersøgelser og modeller.

Innovation og entreprenørskab:

Eleven får ideer til at opfinde og udvikle egne maskiner og får via undervisningen en forståelse for omverden, kultur og udvikling.

Historie:

Kompetencemål:

Historiebrug: Historiske scenarier.

Eleven får i mødet med formidleren, der underviser, samt resten af Sundkøbing praktisk erfaring i historien. Eleven ser føler og mærker historiens forandringer og levevilkår på egen krop og med alle sanser.

Eleven får mulighed for at reflektere, diskutere og fortælle om forskelle, ligheder og normer.

Kronologi og sammenhæng:

Alt efter klassetrin kan eleven relatere, sammenligne og diskutere samfundsændringer i livsvilkår igennem historien fra middelalder til i dag.

Historiebrug:

Alt efter klassetrin kan eleven relatere, perspektivere og forkalere samspil mellem fortid, nutid og fremtid.

Idræt:

Idrætskultur og normer:

Alt efter klassetrin lærer eleven via aktiv deltagelse om ændringer i idrætskultur og normer fra middelalder til i dag.

Krop, træning og trivsel:

Eleven kan alt efter klassetrin samtale om fysiske reaktioner på fysisk aktivitet og vurdere ændringer og oplevelser.

 

Faglig lærering

Eleven kan via oplevelser på egen hånd, undersøge, diskutere og formidle budskaber ved brug af faglige ord og begreber samt sætte ord på kronlogisk udvikling og historiebegrebet.

Øvrige læreringsmål

Det er Middelaldercentrets mål at fremme og udbrede kendskab og interesse for historien gennem scenarier, der sætter eleven i forbindelse med alle kroppens sanser og aktiverer en nysgerrighed for læring og samfundsforståelse.

IMG_0015.jpg
Middelaldercentret sæson 2018 slut-4.jpg

Lærervejledning med forslag til undervisning før og efter besøget på Middelaldercentret:

Praktisk Info

Pris: Entré, omvisning og spil: 85 kr. pr elev, 2 lærere gratis pr. klasse.

Minimum 15 elever.

 

Booking og spørgsmål

Tina Scheel: tina@middelaldercentret.dk eller 54 86 19 34

bookandpen_edited.png
bottom of page