Griffenholm
Jagten på det ukendte
Middelaldercentrets nye skoleforløb, hvor eleverne skal samarbejde og via fem hovedbegreber; opdagelse, nysgerrighed, undren, fantasi og virkelighed, skal løse forskellige opgaver. Men hvornår er en opgave egentlig løst? Og skal der altid være et facit?
​
Er nysgerrigheden blevet vækket, så klik lidt rundt
Hvad kan opnås med Griffenholms skoleforløb?
​
Praktisk Info
Max 28 elever, to lærere gratis
​
Undervisningsforløb på 2 timer (der er materiale til forberedelse og efterarbejde også, og vi lægger op til at der bruges 6 lektioner i alt på undervisningsforløbet).​
-
Grupper: eleverne skal være delt i grupper á 4-6 grupper på forhånd.
Forberedelsesmateriale, lærervejledning osv: sendes ved booking.
Pris
2800 kr. (inkl. adgang til Middelaldercentret)
​
Når I ankommer..
Vil I blive mødt af en udsending fra Griffenholm, som vil føre jer til skoven.
Der er mulighed for at udvide oplevelsen med undervisningsmateriale og vejledninger.
​
OBS!
Der er en omfattende lydscene, og der vil være formidlere i dragter, der måske (eller måske ikke) vil hjælpe eleverne. Disse kan godt virke lidt skræmmende i begyndelsen, og har man nogle elever, der er følsomme, så forbered dem gerne på forhånd. Dog er forløbet bedst, hvis så meget som muligt er en overraskelse for eleverne, da dette sætter sanserne på spil og åbner op for nye indtryk og læring.
​
Kontakt Middelaldercentret for mere information: Tlf. nr: 54 86 19 34
​
Hvad er dette skoleforløb?
Dette formål understøttes af folkeskolens formålsparagraf stk. 2:
​
§2 - "Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi, og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle".
​
Der anlægges en mere filosofisk vinkel på undervisningen, hvor der ikke ønskes et bestemt facit, men hvor der i stedet arbejdes med elevens egen refleksion og stillingstagen i jagten på ny viden. Denne tilgang kræver mindre voksenstyring med et bestemt facit for øje, men lægger mere op til åben samtale og fælles forståelse.
​
Oplevelsen i Griffenholm balancerer mellem fantasi og virkelighed, hvilket netop er kernen i undervisningsforløbet - for hvornår er noget virkeligt.
​
Hvad er dette Griffenholm?
En forskningsstation, hvorfra professor Julius Abraham Griffenholm, studere middelalderens overnaturlige væsener og fabeldyr.
Professor Griffenholm er nemlig kryptozoolog, og har bosat sig netop her, da skoven er fuld af mærkelige væsener. Professoren er dog en travl mand, og derfor sjældent hjemme, da han er ude for at observerer.
​
Perioden er viktoriansk steampunk, som trækker paralleller til Harry Potter, Narnia, Ringenes Herre og Sherlock Holmes.
​
Tjek evt. Griffenholms hjemmeside
​
Information om skoleforløbet
Griffenholm - jagten på det ukendte, er Middelaldercentrets nye skoleforløb, hvor eleverne skal samarbejde og via fem hovedbegreber; opdagelse, nysgerrighed, undren, fantasi og virkelighed, skal løse forskellige opgaver. Men hvornår er en opgave egentlig løst? Og skal der altid være et facit?
Formålet med forløbet er at skabe undren hos eleverne.
Dette formål understøttes af folkeskolens formålsparagraf stk. 2: ”Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og
baggrund for at tage stilling og handle”.
​
Der anlægges en mere filosofisk vinkel på undervisningen, hvor der ikke ønskes et bestemt facit, men hvor der i stedet arbejdes med elevens egen refleksion og stillingstagen i jagten på ny viden. Denne tilgang kræver mindre voksenstyring med
et bestemt facit for øje, men lægger mere op til åben samtale og fælles forståelse.
Oplevelsen i Griffenholm balancerer mellem fantasi og virkelighed, hvilket netop er kernen i undervisningsforløbet – for hvornår er noget virkeligt?
​
Indhold
-
Eleverne skal opleve og lære om Griffenholm og dets fantasifulde, men samtidig virkelige univers. De skal bruge deres fantasi og forestillingsevne i jagten på det ukendte.
-
Eleverne skal undre sig og bruge denne undren til at opnå ny viden.
-
Eleverne skal tage stilling til virkelighed og fantasi og reflektere over, hvornår der er tale om det ene eller det andet – og ikke mindst hvorfor.
​​
Undervisningsforløbet berører især faget kristendomskundskab, kompetenceområdet.
-
Livsfilosofi og etik, samt historie, kompetenceområderne historiebrug og kildearbejde.
​
Praktisk Info
Entré: 2800 kr./gruppe, 2 lærere gratis.
Max 28 elever.
Booking og spørgsmål
Tina Scheel: tina@middelaldercentret.dk eller +45 54 86 19 34